Banner Πανω
 
 
 

Η Πολιτική, οι Πολιτικές, οι Δημοτικές Εκλογές και τα αφ'σκόλογα του δασκάλου

Η Πολιτική, οι Πολιτικές, οι Δημοτικές Εκλογές και τα αφ'σκόλογα του δασκάλου

 

(Χόρτασαν τα Τζουμέρκα από φιστούρες)

 

Γράφει ο Κίτσος ο Αθαμάνας

 

Αχ, αυτή η γιαγιούλα μου, παντελώς αγράμματη, αναλφάβητη καταπώς θα έλεγαν σήμερα οι γραμματιζούμενοι, ό,τι μού είχε πει βγήκε αληθινό.

 

 (Φωτο Κώστας Μαυροπάνος. Λεβέντισσες Τζουμερκιώτισσες, καμάρια της φύσης. Δε φύλαξαν μόνο ζωντανά. Φύλαξαν και ήθος και μανάρισαν την ανθρώπινη αξιοπρέπεια)

Όλα τα λόγια της ήταν φιλοσοφημένα και προπαντός αληθινά. “Να μάθετε ορέ γράμματα, σας κρένω, να μην μείνετε γκτζούπια στη ζωή σας”. Εγώ -μέχρι κάποτε- γελούσα, όταν θυμόμουνα τα λόγια της. Σήμερα τα ενθυμούμαι με σεβασμό. Κι ο σεβασμός αυτός έχει ιστορία.

Όταν ερχόταν στο χωριό καμιά “πρωτευουσιάνα”, ντυμένη με τα “σέα της και τα μέα της”, “ξεμπλέτσωτη και ξεμπράτσωτη”, την έβλεπα να αγανακτεί και να φωνάζει: Α, πα πα, πα. Σόδομα και Γόμορρα. Ήρθαν οι πολιτικές στο χωριό. Οι παλιοπριτσιαλισμένες... Και φώναζε τη μάνα μου και της έδινε εντολή. “ Βούλα, Άναψε τα κάρνα, να περάσουν τα παιδιά από πάν'. Πα, πα, πα. Τα φολτάκιασαν. Μεγάλο μάτ'. Οι παλιοπολιτικές”.

Πολιτικές” εδώ, “πολιτικές” εκεί μού 'μεινε στο μυαλό μου η λέξη. Έφτασα να τελειώνω το Δημοτικό, όταν έμαθα πως “πολιτικές” ονομάζονταν οι προσφυγίνες του 1922, επειδή “ντύνονταν και στολίζονταν, για να βγουν στο παζάρ', έβαφαν τα μαλλιά τ'ς κάθι βδουμάδα κόκκ'να, πράσ'να, γαλάζια ή μι πουλλά χρώματα και φαίνουνταν σαν σαλαμέντρες”. Έτσι έμαθα τι εστί πολιτική.

Νόμιζα πως έμαθα. Ώσπου με περίλαβε εκείνος ο σπουδαίος δάσκαλος, ο Γιάννης ο Αγγέλης, μικρός το δέμας, “τέρας στη μόρφωση”.

-Τι λες παιδί μου. Βεβαίως πολιτικές ονόμαζαν αυτές τις ηρωίδες. Πολιτικός όμως ονομάζεται και ο δεκαπεντασύλλαβος στίχος. Η ονομασία του χρονολογείται το 10ο αιώνα στο Βυζάντιο, όπου ο λαουτζίκος έγραφε σ' αυτόν το στίχο ποιήματα. Τον ονόμασαν πολιτικό, γιατί πολιτικές ονομάζονταν οι γυναίκες ελευθερίων ηθών. Επομένως, πολιτικός στίχος ονομάζεται ο “πουτανίστικος” στίχος.

Α, πα, πα, δάσκαλε, είπα από μέσα μου. Τι αφ'σκόλογα ειναι αυτά.

Ήταν, δεν ήταν αφ'σκόλογα, το επιβεβαίωσα μετά από χρόνια.

Με περίλαβε στο Γυμνάσιο ένας καθηγητής, αληθινό γκτσουπ κι όταν μας “δίδαξε”, -τύφλωσε-, το λέω μετά λόγου γνώσεως, το δημοτικό αριστούργημα “Του γεφυριού της Άρτας”, τόλμησα να του πω ότι είναι γραμμένο σε ιαμβικό δεκαπεντασύλλαβο ή εθνικό ή πολιτικό στίχο, με παρέπεμψε στον Γυμνασιάρχη και ακολούθως στον Ταγματάρχη της περιοχής, για να με συνετίσουν κατάλληλα, καθόσον “πασιδήλως εμφορούμην από αντεθνικάς ιδέας και ασχολούμην με την πολιτική”.

 

(1970. Μαθητές του Γυμνασίου Αγνάντων αποδιώξαντες παντελώς την πολιτική παρουσιάζουν επί σκηνής το έργο; “Τα καμώματα της Γκόλφω”)

Έτσι είπαν. Εγώ δεν κατάλαβα τίποτε παρά μόνο “πως πολιτική είναι κάτι κακό”. Το είπε ο κ. Καθηγητής και ο κ. Ταγματάρχης. (Ας μη μου ζητήσει κάποιος να τους χαρακτηρίσω. Το λιγότερο που έχω να πα είναι: Τραχανάδες και φασισταριά).

Άρα, η πολιτική είναι κάτι κακό και εμείς οφείλουμε να είμαστε ανεξάρτητοι από τέτοια κακόβουλα, αντεθνικά και μιαρά ιδεολογήματα. Είχα μάθει κι αυτή τη λέξη. Ιδεολογήματα. Την είπε ο κ. Καθηγητής. Η γιαγιά μου είχε πεθάνει “να με περάσει πάνω από τα κάρνα” για να με θωρακίσει από τυχόν ανήθικα παραπροϊόντα της πολιτικής. Ευχέλαια έφαγα ένα κάρο, ομιλίες επί ομιλιών το ανάγνωσμα “δια να αποδιώξουσι αι μαθηταί την κατάρα της πολιτικής και να εμφορούνται από εθνικάς ιδέας” και πάει λέγοντας.

 

(Μαθηταί τινες, άμωμοι, άχραντοι, άσπιλοι και αμόλυντοι πολιτικής εις ημερησίαν εκδρομήν άδουσι το άσμα: “Πέρα στους πέρα κάμπους, πέρα στους πέρα κάμπους...”

Ώσπου κάπου διάβασα έναν ορισμό της πολιτικής που έλεγε πάνω κάτω τα εξής: Πολιτική είναι η συντονισμένη δράση ατόμων ή κοινωνικών ομάδων με σκοπό να πετύχουν στόχους που αφορούν το κοινωνικό σύνολο. Με την πολιτική οι άνθρωποι οργανώνουν την κοινωνική τους συμβίωση. Συμμετέχουν σε μια δημόσια διαδικασία, προκειμένου να αντιμετωπίσουν προβλήματα που αφορούν κοινωνικές ομάδες ή το κοινωνικό σύνολο.

 

(Απολίτικοι, φουστανελάδες κατά την 25η Μαρτίου 1954. Λες και η Επανάσταση του 21 ήταν μια πράξη πέραν της πολιτικής. “Ο κόσμος μας έλεγε τρελούς. Ημείς, αν δεν είμεθα τρελλοί, δεν εκάναμε την επανάσταση”).

Και μού 'ρθε ο ουρανός σφοντύλ'. Στόχους που αφορούν το κοινωνικό σύνολο. Μα, το κοινωνικό σύνολο το προστάτευε η εθνοσωτήριος επανάστασις κατά τον κ. Καθηγητή, καθόσον: “προ της 21ης Απριλίου 1967 η Ελλάς ήταν ένα βήμα προ του γκρεμού. Με την Εθνοσωτήριο επανάσταση έκανε ένα βήμα μπροστά”. Έτσι, ακριβώς το είπε και γέλασαν και οι σοβάδες.

 

( Φωτο Κώστας Μαυροπάνος. Η γιαγιούλα. Φτυάρισε και πέταξε στο γκρεμό τόσες μα τόσες φιστούρες και αμούρες πολιτικών. Μακριά φυσικά από την πολιτική.)

Μακριά - κοντά από την πολιτική πέρασε ο καιρός, διάβασα και Πλάτωνα και Αριστοτέλης και πολλούς φιλοσόφους, ακόμα και τον Μαρξ, αλλά περισσότερο με ταρακούνησε εκείνος ο Όργουελ με τα σοφά του λόγια. “Κι αυτός που λέει πως δεν ασχολείται με την πολιτική, πολιτική κάνει”. Κι άρχισα να καταλαβαίνω κάτι πραγματάκια. Ποια ήταν αυτά;

Αυτοί που είναι εναντίον της πολιτικής είναι υπέρ της πολιτικής που τους επιβάλλεται”.(Μ. Μπεχτ).

 

(Φωτο Κώστας Μαυροπάνος. Και ο παππούς με το ψηστήρι του πολιτική κάνει)

 

Κι άλλα, κι άλλα πολλά. Πάμπολλα.

Και τώρα μετά από χρόνια έμαθα πολλά. Τι τα ήθελα όλα αυτά περί πολιτικής. Τι ήθελα όλες αυτές τις ερμηνείες περί πολιτικής. Ένα απλό πραγματάκι έπρεπε να καταλαβαίνω:

Να καταλαβαίνω, τι εστί δούλεμα. Κι ακόμα περισσότερο να με προκαλούν να ονοματίσω το γεγονός, ότι ένα μήνα πριν από τις εκλογές να συνιστάται δημοτικός συνδυασμός “Ανεξάρτητος”, “απολιτικός”.

Και ο καινούριος όρος:

 

Η δημιουργία μιας νέας γενιάς αυτοδιοίκησης”.

 

Και η νέα αυτή γενιά αυτοδιοίκησης θα προωθήσει τη ζαμπέλα στα Τζουμέρκα, μακράν -βεβαίως, βεβαίως- της πολιτικής και μακράν -βεβαίως, βεβαίως- των προβλημάτων και της όποιας -επιμένω- πολιτικής, εδώ και χρόνια που καταδίκασε σε αφανισμό τα Τζουμέρκα, στο μαρασμό και στην απομόνωση. Την οποία πολιτική -ειρήσθω εν παρόδω- την υπηρετήσαμε συν γυναιξί και τέκνοις, αλλά τώρα αμπδάμε από την άλλη μεριά του ποταμού.

 

Τώρα, καταπώς μας βολεύει αλλαξοπιστούμε για να ρίξουμε φούμο στα μάτια “πες, πες κάτι θα μείνει”, ακόμα και για τα Κέντρα Υγειας, ας μην γνωρίζουμε όχι καταπού βρίσκονται, αλλά πόσα υπάρχουν στα Τζουμέρκα! (Τι σχέση έχει αυτό; Θα τα αναβαθμίσουμε... Μια κουβέντα είναι μήπως θα πληρώσουμε και το χαρτόσημο;).

Μια πολιτική που δεν καταδικάζουμε το γεγονός, ότι “Πρόκειται για την πολιτική της ΕΕ που χρόνια τώρα εφαρμόζουν όλες οι κυβερνήσεις και στηρίζουν τα κόμματα του ευρωμονόδρομου. Είναι η ίδια πολιτική της Ευρωπαϊκής ένωσης, η οποία εφαρμόζεται ενιαία σε όλες της χώρες της Ευρώπης, είτε έχουν είτε δεν έχουν μνημόνια”.

Πετάμε πέντε φιστούρες, προτείνουμε και περιμένουμε τη

 

σοδειά. ..

Πολιτική ακόμη είναι να βγαίνουμε στο facebook ναβαζουμε και τις φωτογραφίες μας και δόστου: “Γεια σου ... Κούκλα είσαι”. “Α, σε ευχαριστώ...”. Και παρακάτω και κανα δυο φωτογραφίες και πάλι από την αρχή. Με φόντο τα όμορφα Τζουμέρκα εκείνο το μαγαζί στο Κεντρικό “λόξιγκα θα έχει”.

 

(Υπάρχει και ένα ποτάμι που το λένε Άραχθο κύριε υποψήφιε)

 Πολιτικη σημαίνει “ενημέρωση”.

 Η ενημέρωση, βέβαια, γίνεται καταπώς θέλουν αυτοί.

Για να δικαιολογούν τις πράξεις τους αλλάζουν ακόμα και την σημασία των λέξεων.” Έτσι έγραφε ο Θουκυδίδης για τον εμφύλιο πόλεμο των Κερκυραίων, μεταξύ Δημοκρατικών και Ολιγαρχικών. Αυτό γίνεται και σήμερα, αφού σε στιγμές μεγάλης ασάφειας και σκόπιμης συσκότισης, ένα από τα πρώτα πράγματα που πέφτουν στον καιάδα της σκοπιμότητας είναι και οι λέξεις. Λέξεις ή και φράσεις που νοηματοδοτούνται κατά το δοκούν ή κατά το πώς εξυπηρετούμαστε.
Κατά συνέπεια «η αλλαγή του κλίματος» μετατράπηκε σε «προσαρμογή στη νέα πραγματικότητα», το «δεν μπορούμε να βλέπουμε τον τόπο μας στον βυθό μιας λίμνης» άλλαξε και έγινε «το συναίσθημα δεν πρέπει να εμποδίζει τη λογική και την ανάπτυξη», η διαπίστωση ότι με τις ανεμογεννήτριες θα χαθεί κάθε ζωή στο βουνό βαπτίστηκε σε «εκκαθάριση του βουνού από τα ζιζάνια».

Αυτά όλα δεν τα ξέραμε, δεν τα θυμόμαστε και δεν τα προβάλλουμε.

Αυτά κόβουν ψήφους. Εμείς, απ' όπου αρπάξουμε... Ποιος θα θυμάται για το τσούρνεμα που έγινε στον Άραχθο κλπ., κλπ.

Βουνά, ποτάμια κι ό,τι άλλο καλό έχουν τα Τζουμέρκα “δεν είναι της αρμοδιότητάς μας”...

Δεν χρειάζονται και πολλά τεκμήρια.

(“Όταν δεν γνωρίζει η δεξιά τι πράττει η αριστερά ή κάπως διαφορετικά και τζουμερκιώτικα: Στο γάμο του Καραγκιόζη.

(Αντιγράφω από τη διακήρυξη υποψηφίου Δημάρχου στα Κεντρικά Τζουμέρκα.)

Διεκδίκηση περαιτέρω στελέχωσης και συνεχής κάλυψη εφημεριών επί 24 ώρου, τόσο σε γιατρούς, όσο και σε νοσηλεύτριες αλλά και οδηγούς ασθενοφόρου του Κέντρου Υγείας Βουργαρελίου.”

Πρόκειται για καταπληκτική άγνοια των πραγμάτων ή για ηθελημένη προαναγγελία. Ή δεν γνωρίζει ο υποψήφιος κ. Δήμαρχος ότι υπάρχει και το Κέντρο Υγείας Αγνάντων ή ότι έχει στην ατζέντα του την κατάργησή του. Τόσο απλά).

(Σ' αυτό το χωριό έχει κι άλλο ένα Κέντρο Υγείας κυριε υποψήφιε)

 «Έχουμε ένα όνειρο και το έχουμε….. ΣΗΜΕΡΑ».

 

 Το είπαν κι αυτό και γέλασαν τα τοιχία στην Κλεισθένους. Και η σωστή απάντηση:

 

Με πορδές δεν βάφονται αβγά...

 

 


  • Ιερά Μονή Παναγίας Ραϊδιώτισσας Βροσίνα Ζίτσας.Βίντεο αφιέρωμα.Δείτε το...

    Ιερά Μονή Παναγίας Ραϊδιώτισσας Βροσίνα Ζίτσας.Βίντεο αφιέρωμα.Δείτε το...

  • βίντεο αφιέρωμα του Εκκλησιαστικού Μουσείου Χρυσόρραχης

    Εκκλησιαστικό Μουσείο Χρυσόρραχης.Βίντεο αφιέρωμα!!!

  • Βίντεο αφιέρωμα: Ταχυδρομικό--Τηλεπικοινωνιακό Μουσείο Πωγωνιανής Πωγωνίου

    Βίντεο αφιέρωμα: Ταχυδρομικό--Τηλεπικοινωνιακό Μουσείο Πωγωνιανής Πωγωνίου

  • Δείτε το βίντεο αφιέρωμα του Λαογραφικού Μουσείου Πωγωνιανής

    Δείτε το βίντεο αφιέρωμα του Λαογραφικού Μουσείου Πωγωνιανής

  • Ιερά Μονή Πατέρων.Λίθινο Ζίτσας Ιωαννίνων.Βίντεο Αφιέρωμα.Δείτε το...

    Ιερά Μονή Πατέρων.Λίθινο Ζίτσας Ιωαννίνων.Βίντεο Αφιέρωμα.Δείτε το...

  • Δείτε το βίντεο αφιέρωμα του Λαογραφικού Μουσείου Κεφαλόβρυσου

    Δείτε το βίντεο αφιέρωμα του Λαογραφικού Μουσείου Κεφαλόβρυσου

  • Βίντεο αφιέρωμα:Μουσείο Φυσικής Ιστορίας-Πολεμικού Υλικού-Λαογραφικό.Καστάνιανη Πωγωνίου

    Βίντεο αφιέρωμα:Μουσείο Φυσικής Ιστορίας-Πολεμικού Υλικού-Λαογραφικό.Καστάνιανη Πωγωνίου

  • Δημοτική Πινακοθήκη Χαρακτικής Δήμου Ζίτσας

    Δημοτική Πινακοθήκη Χαρακτικής Δήμου Ζίτσας

  • Βίντεο αφιέρωμα: Μουσείο Ιερομάρτυς Πατροκοσμάς στο Βασιλικό Πωγωνίου

    Βίντεο αφιέρωμα: Μουσείο Ιερομάρτυς Πατροκοσμάς στο Βασιλικό Πωγωνίου

 

 

 

Το κανάλι μας στο YouTube.!!!

Πατήστε επάνω για να μεταφερθείτε στο κανάλι μας στο YouTube

Εάν είναι τής αρεσκείας σας κάντε εγγραφή και γίνεται μέλος του.

 

Το BLOGSPOT τής Ιστοσελίδας μας

 

Διαχειριστής Ιστοσελίδας


Καψάλης Χάρης

Facebook

Τηλ.Καταγγελιών:
Κιν.6973034101
email: tzourlakos@yahoo.gr

Συνταγή γνήσιας Πωγωνίσιας κουρκουτόπιτας

Αφιερωμένο στη ''ΜΑΝΑ ΜΟΥ''

Κύρκου Καψάλη Αγαθή

πού έφυγε από την ζωή 17-8-2020 από ανακοπή καρδιάς...